søndag den 24. april 2016

Børn løber for børn

Som på så mange andre skoler, skulle de på Silas´ skole også løbe "Rynkebyløb" til fordel for Børnecancerfonden.

Jeg sad med listen til at notere sponsorer for Silas. Pointen er, at hvert barn får en række sponsorer til at betale et beløb pr. omgang de løber. Så jeg tænkte, at jeg ville lægge et billede af sponsorsedlen på facebook med en opfordring til familie og nære venner om at støtte.

Fra løbeturen
Jeg nåede dog ikke at formulere teksten til billedet helt færdig, før de første sponsorer havde meldt sig, og så skal jeg da nok lige love for, at det greb om sig. Inden jeg havde set mig om, så havde Silas over 40 sponsorer, og et samlet sponsorbeløb på næsten 400 kroner pr. omgang.

Ups, det havde nået et omfang, som jeg ikke helt vidste, hvad jeg skulle stille op med, for det var jo katme mange penge, og der var nok ikke andre, der kom med den samme bunke udfyldte sponsorsedler, og jeg var egentlig lidt beklemt ved at vide, at nogen børn måske ville have 10-20 kroner pr. omgang, og Silas ville stå der med en mindre formue pr. omgang.

"Børn løber for børn" er et fantastisk godt arrangement, og jeg synes, det er rart at børn kan lære noget om velgørenhed og med dette projekt kan støtte syge børn, deres familier og forskningen indenfor børnecancer. Men lige præcis for Silas synes jeg, at det er lidt svært at forklare det til ham, fordi det jo kommer så tæt på ham selv. Det er svært at sige til ham, at det er vigtigt at hjælpe andre og i det her tilfælde at hjælpe syge børn. Specielt når han er et af de børn, der har været under Børnecancerfondens "vinger", uden at han egentlig selv er rigtig klar over det. Silas var jo bare en lille purk på 11 uger, da hans behandling startede og hans kemokur sluttede 6 måneder senere. Det er ganske længe siden, og det eneste han umiddelbart selv kan se fra den tid, er arret på armen, hvor lægerne udtog biopsien samt arene på hals og bryst efter den port-a-cat, han havde indopereret til at give kemo i.


Silas "løber for børn"

Henrik og jeg forsøger også at undlade, at Silas skal føle sig som "en syg", og når han synes, at det er træls med medicin, PEP masker og sygehuskontroller, så fortæller vi ham gerne om andre børn og familiemedlemmer, som også har deres "medicinske udfordringer" for, at han ikke skal føle, at det er vildt træls og belastende for ham at være kronisk syg, og at han skal vide, at han er ikke er den eneste i hele verden, der må trækkes med behandlinger og symptomer.

Nå men tilbage til løbet. Jeg havde talt lidt med Silas´ lærer om situationen, fordi jeg ikke ønskede at andre børn skulle føle, at deres bidrag var mindre værd. Jeg endte dog med at fortælle Silas og de klassekammerater, som fattede interesse for Silas´mange sponsorsedler, at Silas havde så mange sponsorer, fordi jeg havde lavet et opslag på Facebook, og derfor var der så mange mennesker, der gerne ville støttet et godt formål. Herregud, nogen gange er sandheden sgu da lige til højrebenet, og gør det hele meget nemmere, og den søde unge knægt, der stod og så på, at Silas´ sedler blev talt sammen og beløbet, der på dagen endte på noget så vildt som ca. 3.100 kroner, havde selv kun løbet 40 kroner ind, og han virkede helt ok med det, og var bare imponeret over det vilde beløb, som der stod i bunden af Silas´ sponsorseddel nr. 4.

Sponsorsedlerne
Ikke nok med, at jeg synes, at det er et godt initiativ at skolen afvikler et velgørenhedsløb for børnene, så kan jeg også godt lide den måde, som de havde valgt afviklingen. Alle skulle starte med at løbe fra den store gule Rynkebyport og så ud på en rute, som jeg tror er ca en 1 km. Den del var tvunget, men det er ikke alle børn, der synes, at løb er fedt. Silas tænder ikke på at løbe, så det var super fedt, at man på "Den Nye Friskole" gav børnene mulighed for at "tjene" runder på en anden måde.

Eleverne er samlet ved Rynkebyporten
Der var f.eks en cross fit bane, hvor der var 3 aktiviteter. 90 sekunder med step, 90 sekunder med squats og 90 sekunder med sjipning.

90 sekunders squats
På en anden bane skulle man gå med en distance med dæk. For hvert dæk man havde med på turen, fik man en streg på hånden, som var den måde, som man talte runder på. Nogle af ungerne var vildt seje og havde to eller tre dæk med på deres runder. Silas og klassekammeraten Kristian deltes om et dæk, og det var vist også nok for dem.

Dækløb
På den sidste af 4 baner var en forhindringsbane, hvor der skulle klatres, balancegang m.m.

Silas går balance
Det var godt, at der ikke kun var mulighed for at løbe, for så havde Silas helt sikkert ikke nået 7 runder. Men fordi der var andre muligheder, så tror jeg faktisk, at han syntes, at det var en sjov time, som de skulle bruge på at "løbe" penge ind.

7 runder! Sejt Silas!
Efter løbet skulle beløbene fra sponsorerne indbetales til min konto, og en del af de sponsorerne rundede beløbet op, så det endte med, at der faktisk var indsamlet kr. 4.137. Flere af sponsorerne havde faktisk også skrevet, at de havde indbetalt lidt ekstra, så der også var en præmie til Silas.

Silas putter penge i indsamlingsbøssen.
Det tog ret lang tid
Derfor valgte jeg at tage kr. 200 fra ud af det samlede beløb til Silas, for at rose ham for sin indsats. Pengene fik han lov at bruge i Legekæden, og han kastede sig over nogle zombi-figurer, som han skulle bruge til at lave film med.

Der blev i alt indsamlet kr. 31.557 på Den Nye Friskole,  hvor der går ca 100 elever. Det synes jeg faktisk er et ganske flot gennemsnit, selvom jeg naturligvis godt er klar over, at nogen har hevet mange penge i land og nogle noget mindre. Men det store samlede beløb er resultatet af en times fysisk slid og en rigtig god læring for børnene. Total win-win.

Tak til venner og familie for opbakningen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar