søndag den 18. juli 2010

En "indkøbers" "pligter"

Jeg er lige hjemvendt fra en søndagsindkøbstur i Rema1000. Der er som regel stopfyldt sådan en søndag - især i sommerperioden.

Vi skulle nu bare have fyldt lidt op i spisekammeret efter en uges ferie i campingvognen.

Jeg er sådan en "artig" mønsterkunde, når jeg handler ind (måske fordi jeg selv har siddet ved kassen i kedelig butik engang og ved, hvilken forskel det gør for "kassedamen", hvis man hjælper hende/ham bare en lille bitte smule).

Når jeg kommer til kassen, så lægger jeg varerne op på båndet - i eet lag og naturligvis med stregkoden opad (nu er der så nogle kasseterminalen, der har fået scanneren på en plade i forlængelse af båndet - og så er det ikke den helt store hjælp, fordi alle varerne så skal vendes om igen....). Det går en hel del hurtigere at få varerne igennem kassen, hvis man lige laver det trick - det kan man let gøre i stedet for at stå og se irriteret ud over at skulle vente....... Hvilket minder mig om, at ventende danskere bare er noget af det mest usympatiske, der findes.

Når jeg har placeret alle varerne på båndet, så sætter jeg NATURLIGVIS den der adskiller-dimmer (som faktisk har et navn, som der ikke er nogen, der kender) på båndet EFTER mine varer. Og det bringer mig så til spørgsmålet : Hvor ligger "forpligtelsen" ift denne dimmer? Skal man sætte den op INDEN man sætter varer på båndet (og række ind over kunden og dennes varer, som er foran en i køen)? eller skal man sætte den på båndet EFTER, at man har lagt sine varer på båndet? Og dermed være sikker på, at "kassedamen" ikke knalder flere varer ind på ens bon, end dem man selv har skovlet op i vognen??

Så står jeg der i køen i Rema1000 bag en bedstefar, som bare har læsset sine varer op på båndet i et bjerg - og ikke noget "næste-kunde-skilt". Hvis jeg skal kunne nå skiltet, så er jeg nødt til at påkøre manden med min indkøbsvogn, da han jo naturligvis står stille ved kassen for at betale. Men der er en klar adskillelse mellem vores varer. Dels er der 10-15 cm uden varer og der så er der overgangen mellem en rodet bunke varer i et bjerg og så mine varer, der sirligt lå på rad og række.

Det er tydeligt for mig, at "kassemanden" har set skellet, men han vælger alligevel efter en lille kunstpause at køre et par af mine varer igennem, hvilket får bedstefaren foran til at vågne lidt op og sige "Nej nej - det er jo ikke mine varer" Hvortil "kassemanden" svarer : "Nåehh, men det kunne jeg jo ikke se, for der stod ikke noget skilt"

Sætter du "næste-kunde-skiltet" op før eller efter - eller sætter du det bare ikke op?? Det er ikke et af livets helt store spørgsmål, men jeg bliver bare nysgerrig...........

3 kommentarer:

  1. Ofte "før" da "nogen" ikke gider gøre sig den ulejlighed og altid "efter" Tror jeg lærte det når jeg var med min mor ude og handle. Vi er bare så velopdragne vi børn fra 70èrne he he;0)

    SvarSlet
  2. Jeg sætter det op både før og efter mine varer. Det sker nemlig ofte, at folk ikke gør sig den ulejlighed, at sætte et skilt efter sine varer på båndet.
    Jeg havde iøvrigt gjort en kassedame en stor tjeneste - troede jeg - ved at vende alle stregkoder opad, og det bemærkede hun og skyndte sig at sige til mig, at de skulle vende nedad. :-)

    SvarSlet
  3. jeg kaster mine lange fedtede arme ind over og prøver at nå skiltet !! som oftest finder de jo ud at at fingrerer skiltet frem når de ser mig nærmest slænge sig over båndet !! og SELVFØLGELIG tager jeg et skilt til at sætte EFTER mine varer på den selvfede måde !!! sådan skal det gøres !! hi hi kh Githa

    SvarSlet