fredag den 27. juli 2012

Turist i nærområdet

Onsdag blev mest en slapperdag. Jeg er faktisk ikke god til varme, så det passer mig fint at kunne søge tilflugt indendøre i vores gamle hus, som heldigvis ikke bliver vildt varmt om sommeren. Jeg har tidligere boet et par steder, hvor sommersolen fik temperaturen op over 30 grader i huset.

Silas nød også bare at være hjemme. Faktisk tror jeg, at han havde savnet sine legesager, mens vi var til Jutlandia Cup, og da Fanøturen jo var een lang oplevelse for ham, så var en hjemmedag nok på sin plads.

Onsdag aften puttede vi Silas kl halv ni og aftalte med Tobias, at han havde et øre på ham. Henrik og jeg kørte ind til Haderslev og tog på guidet rundtur i den gamle bydel sammen med Vægterne. Meget interessant. Vi lærte en hel del om byen, og der var adskillige andre, der havde fået den samme gode idé, så vi var vel 30-35 personer, der fulgtes med vægterne.

Vægterne foran Haderslev Domkirke

Hvis du bor i en by med vægtere, så kan jeg anbefale at følge vægterne og høre deres fortællinger. Haderslev er faktisk en smuk by og en del af de gamle huse er fredede, og der er en helt speciel stemning sådan en sommeraften i de små brostensbelagte gader.

Smukke gamle huse i Hægersgade

En af byens mange unikke døre - det den mangler i højden
har den til gengæld i bredden

Man begriber jo ikke, at man kan få sådan en tur rundt i byen af 1½ times varighed helt gratis.

Lille Klingbjerg
Torsdag var det jo også perfekt sommervejr, især hvis man elsker sol og varme. Vi er dog ikke så vilde med den stærke sol, planen var at tage til Rømø sidst på eftermiddagen, når solen var blevet lidt mildere og der spise aftensmad på stranden, men jeg fik en melding om, at man ikke kunne være på stranden pga blæst og nærmest sandstorm.

Silas sopper

Herovre på Østkysten var der nærmest vindstille, så vi nøjedes derfor bare med at trille lidt sydpå (vi bor jo selv få km fra vandet her på østsiden) og endte ved Genner Strand. Vandet var 19 grader, og vi kom alle tre i vandet. Det var faktisk ikke så tosset. Jeg kan ikke lige huske, hvornår jeg sidste har svømmet en tur i havet, men det er vist noget mere end et år siden.

Nu lidt mere modig
- henter vand til sandslottet
Pludselig gik solen ned bag nogle træer, og stranden blev omdannet til skyggested, og det blev så lidt for koldt, så nu ved vi, hvorfor vi ikke vælger Genner Strand til aftenstrand en anden gang, men tager vores egen Vilstrup Strand.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar