fredag den 8. marts 2013

Du ser det, som du kigger efter....

Det var en vigtig sætning, som roeren Arne Nielsson sagde i et indlæg på en konference, som jeg deltog i for nogle uger siden, og det oplever jeg mange eksempler på. Her vil jeg så dele dagens eksempel med jer

Tidligt imorges satte jeg lidt søvndrukkent kursen mod Herning. Det var kun blevet til 4-5 timers søvn, og jeg sprudlede ikke lige frem af energi, men tænkte bare på at få afviklet dagens to møder og mit kontorarbejde.

På P3 tager de hver fredag "temperaturen" på danskernes morgenhumør, og det får mig altid til at tænke lidt over, hvor humøret ligger på en skala fra 1-10. Jeg plejer at placere mit humør på 9-10 stykker. Men idag placerede jeg den på 7, og tænkte derefter, at det var da noget vattet, og prøvede at spørge mig selv, hvorfor jeg ikke havde højere tanker om mit fredagshumør.

Jeg afsøgte i hovedet weekendens kalender. Her til aften skulle jeg til gymnastikopvisning, og se hvad Silas og hans hold har trænet på hele vinteren, og det glædede jeg mig faktisk rigtig meget til. Lørdag skal jeg til fødselsdag hos en af mine veninder, som jeg har holdt sammen med i mere end 25 år. Deltagelsen i den arrangerede tøseaften kombinerer jeg så med et besøg hos mine forældre sammen med Silas.

Så scollede jeg lige tilbage på fredagshumørbarometeret. Nu kunne det fredagshumør da ikke ligge under 10.

Arne Nielssons pointe med denne sætning udsprang fra en lille leg, han lavede med konferencedeltagerne, hvor han bad os kigge os omkring i lokalet og derefter fortælle ham, hvor mange blå ting vi troede der var i lokalet. Der var mange - flere end man kunne tælle. Efter at have modtaget forskellige bud fra salen, spurgte han hvor mange gule ting, vi havde set. Svarene var kort og godt "Øhhhh..." eller "ingen".

Vi havde jo ikke set efter de gule ting, så derfor var der ingen bud på det. Moralen er at hvis du kun ser efter de negative ting i tilværelsen, så ser du ikke alle de positive.

2 kommentarer:

  1. Præcis! i alle livets forhold.. :-) Godt indlæg!

    SvarSlet
  2. Har selv været på et kursus med Arne Nielsson engang, og lige netop den sætning er en jeg har taget med mig og brugt mange gange :o)
    Sammen emd sætningen: "Du misser 100% af de skud du ikke tager" som han også kom med ved samme lejlighed.

    Lise Skipper

    SvarSlet