tirsdag den 31. januar 2017

Silas - min lille forfatter

I flere år har Silas haft sit eget univers i hovedet. Sådan et univers, som han nærmest allerede har udtænkt en marketingsplan for. I 2014 ændrede universet navn fra "Krocko" til "Dvængs", fordi Silas syntes, at "Lego Dvængs" lød bedre end "Lego Krocko". Come on, knægten tænkte på hvad der klingede godt sammen med Lego, da han var 6 år.

Henrik og jeg har gennem årene hørt meget om Dvængs og universets mange figurer og deres mange særlige evner samt hvad de har udrettet. Inde i Silas´ hoved er der allerede flere film med Dvængs. Han har helt styr på, hvad der sker med de forskellige personer i filmene. Flere gange har vi sagt til ham, at han burde skrive noget ned, så det er nemmere at lave filmene, når han kommer der til.

Lige pt er Silas inde i en Ipad begrænsning, og det fik måske hul på forfatterbylden. Lørdag aften flød det ud af i ham i stride strømme. Han åbnede Word på Henriks pc kl. 21, og så gik han ellers igang med at skrive. Der sad han så og skrev i to timer.

Silas skriver og skriver
Da klokken var over 23 var kunsten så at få ham til at stoppe og gå i seng (mon det er noget, han har fra mig?). Selvom jeg godt kunne se, at det var langt over hans sengetid, så nænnede jeg ikke at stoppe denne her proces, som han var gået igang med.

Forfatterfordybelse
Silas har helt selv forfattet teksten, så sproget er ene og alene hans. Det er naturligvis ikke korrekte sætninger, men dog ikke små hakkede sætninger. Jeg er imponeret over hans sætninger, som taget hans alder i betragtning er meget beskrivende med hans meget bevidste brug af f.eks tillægsord. Han har også helt selv stået for indsættelse af citationstegn, kursivskrift, punktum, udråbstegn m.m.

Første afsnit i bogen "Dvængs 1"

Jeg synes jo, at han er intet mindre end genial, men jeg er jo også hans mor! Da jeg gik i skole kunne jeg også skrive lange stile og kunne næsten ikke stoppe igen, så måske ligger det i generne. Henrik kunne som barn også have disse verdener skabt inde i hans hoved kørende i årevis. Så Silas er vel et naturligt produkt af os begge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar